Otwieramy działalność bądź takową już posiadamy. Kierujemy zespołem muzycznym albo tworzymy piękne rzeczy z włóczki. Jesteśmy burmistrzem miasta lub wójtem gminy, albo nawet zarządzamy Polską Agencją Kosmiczną .. no może z tym ostatnim przesadziłem 😉
Jest jedna rzecz, która łączy te wszystkie byty. Jest nią konieczność posiadania znaku graficznego wyróżniającego na tle konkurencji czy otoczenia. Praktycznie każdy, działający na skalę wychodzącą poza obszar swojego pokoju, chce posiadać logo. Niektórzy nazywają to „logozą” czyli chorobą cywilizacyjną porównywaną do otyłości czy cukrzycy, ale o tym może innym razem.

W dzisiejszym poście postaram się pomóc w ocenie jakości logo. Jest całkiem możliwe, że niedługo i Ty czytelniku staniesz przed wyborem projektanta czy studia projektowego, które będzie miało wykonać dla Ciebie logo. Wiem, że chciałbyś dokonać jak najlepszego wyboru i powierzyć zaczątek wizerunku swojej marki w odpowiednie ręce. Postaram się Ci w tym pomóc, chociaż nie będę ukrywać, że nie jest to łatwa sprawa.

Sama kwestia oceny jest subiektywna. Każdy z nas określi dany projekt w inny sposób i nie ma możliwości, by spotkał się on z pozytywną reakcją wszystkich odbiorców. Zazwyczaj logo jest po prostu ładne albo brzydkie, bez większych refleksji nad symboliką czy użytecznością. Czasami ciotka Halinka uważa, że powinno być bardziej różowe, a wujek Heniek dodałby jeszcze z dwa wykrzykniki po nazwie marki, by przekaz był bardziej widoczny i dosadny. To o czym jednak zapominamy to fakt, że logo powinno być przede wszystkim skuteczne i ma „podobać” się grupie odbiorców w jakiej się poruszamy, a nie nam, zlecającym.

Postanowiłem skondensować najistotniejsze czynniki, które określają to czy nasze logo jest „dobre”. Oto sześć, najważniejszych zasad, którymi powinniśmy kierować się przy ocenie zaprojektowanego dla nas znaku graficznego.

1. Unikalne

Coraz trudniej jest opracować symbol, który nie został już przez kogoś stworzony. Szczególnie, gdy mamy na myśli projekt minimalistyczny. Bardzo łatwo jest zostać pomylonym z inną, działającą już firmą bądź posądzonym o plagiat. Każdy jednak chce posiadać coś niepowtarzalnego, stworzonego tylko dla niego. Jest to podstawowy element wpływający na naszą pozycję na rynku, gdzie będziemy toczyć walkę o klienta. Pamiętajmy też, że bardzo ważna jest sama nazwa marki, od której tak naprawdę wszystko się rozpoczyna ale o tym więcej w jednym z naszych poprzednich wpisów: Naming według Kowalskiego.

2. Skalowalne

Twoje logo powinno być czytelne i rozpoznawalne zarówno na spince do mankietów, jak i na szyldzie reklamowym. Gdy jest przeładowane drobnymi elementami, zacierają się one przy pomniejszeniu, a to co miało Cię wyróżniać staje się nieokreśloną plamą. Przy powiększeniu zaś wychodzą na jaw detale, których nie dostrzegaliśmy w „ekranowym formacie”, a które niekoniecznie mogą wpływać pozytywnie na aspekty wizualne. Sprawdź zatem czy Twoje nowe logo sprawdzi się w każdej sytuacji, bo na zmiany po akceptacji może już być za późno.

3. Ponadczasowe

Coca Cola, Shell, Nike, McDonalds, Apple i wiele innych projektów logo, które pomimo dziesiątek lat zachowują praktycznie niezmienioną formę są wzorem do naśladowania. Owszem początki Apple czy McDonalds’a, nie wyglądały tak dobrze jak dzisiejszego dnia, ale błędy młodości zostały szybko naprawione. Ponadczasowy znak to taki, który nie bazuje na panującej modzie bo ta przemija. Tworzony jest w oparciu o szeroką wiedzę i doświadczenie projektanta, który wychodzi poza teraźniejszość i potrafi spojrzeć na symbol w jego czystej, surowej formie. Jest to rzecz bardzo trudna do zrealizowania, ale nie niemożliwa.

Ewolucja_logo_shell_FutureForm

4. Oszczędne w formie i kolorze

Mniej znaczy więcej. Wiem, nadużywane zdanie, ale jednak w pełni oddające sedno sprawy. Dobry znak to taki, który przy możliwie najmniejszej liczbie elementów przekazuje ideę marki. Jesteśmy w stanie go szybciej zapamiętać, rozpoznać, a w razie konieczności naszkicować na serwetce. Nie będziemy mieć również w przyszłości problemu przy opracowaniu niewielkich gadżetów reklamowych, gdzie spotykamy się z ograniczeniami w postaci ilości detali jakie jest w stanie uchwycić dana maszyna. Niewielka ilość kolorów to niższe koszty reprodukcji znaku, chociażby przy nadrukach sitodrukowych, gdzie za każdy kolor płacimy oddzielnie i to niemałe pieniądze.

5. Kreatywne

Pomysł jest chyba najistotniejszym czynnikiem wyróżniającym nasze logo. W dobie bezwartościowych znaczków doklejonych do nazwy marki, jedynie pomysł jest kartą przetargową profesjonalistów. W tej kwestii nie da się nic ukryć ani zamaskować. Oryginalna kreacja zawsze się obroni i zawsze wygra z przeciętnością. Nawet gdy nie posiadamy umiejętności przekazania idei na papier w perfekcyjnie wykreślonej formie, to nie przeszkodzi to jej w osiągnięciu sukcesu. Arsenał metod potrzebnych do uzyskania określonego celu, jakim dysponuje doświadczony projektant jest ogromny, a dosłowność to ostatnia rzecz na jakiej nam zależy.

6. Skrojone na miarę

Aby logo nie było przypadkowym znakiem, musi posiadać odniesienia do bytu jaki identyfikuje. Odpowiedni kolor, forma czy pasująca typografia to tylko niektóre z elementów definiujących efekt na jakim nam zależy.  Jeśli marka ma być kojarzona z drogim i ekskluzywnym produktem o bardzo wysokiej jakości, to logo powinno nam to przekazywać jeszcze zanim przedmiot ten trafi do naszych rąk. Całą sztuką jest zamknięcie charakteru i komunikatu jaki mamy do przekazania, w jak najprostszym elemencie graficznym, który będzie odczytywany z łatwością przez odbiorców.

Projekty_logo_FutureForm

© Future Form

Ciężkim zadaniem jest opracowanie logotypu, który będzie zawierać wyżej wymienione cechy. Dlatego powinno się temu projektowi poświęcić szczególną uwagę i ilość czasu. Bagatelizowany przez klientów, niewielki znak, który porównywany jest przez wielu do ikony, często należy do jednych z największych, a zarazem najważniejszych inwestycji marki. To na jego podstawie będziemy budować swój sukces i to dzięki niemu jesteśmy w stanie zaistnieć w świadomości odbiorców.

Istnieje na rynku coraz więcej firm i osób tworzących lub próbujących tworzyć znaki firmowe. Większość z nich wyrządzi Ci więcej krzywdy niż pożytku, a Ty biedny kliencie będziesz zmuszony naprawić swój błąd u osoby, która jest zapewne droższa, ale zna się na swoim fachu.

Podczas wyboru wykonawcy trudno jest niedoświadczonej osobie wyłuskać portfolio, które zawiera wartościowe projekty. Niestety bardzo często zostajemy zasypani dużą ilością zdjęć, efektów, mockupów i górnolotnych stwierdzeń, które mają za zadanie odwrócić naszą uwagę od tego co jest najważniejsze. Pamiętajmy, że solidne logo nie potrzebuje zasłony dymnej, by wywrzeć na nas wrażenie. Cena również nie powinna być czynnikiem wpływającym na naszą decyzję. Nie oszczędzajmy na czymś, co ma towarzyszyć nam długie lata.

Moje dodatkowe rady na koniec?

  1. Zaangażujmy się w proces twórczy i przy pomocy studia projektowego opracujmy brief, który będzie zawierał wymagania jakie stawiamy przed tworzonym projektem. Ten element bardzo często jest zaniedbywany, a wpływa znacząco na satysfakcjonujący obie strony efekt końcowy.
  2. Gdy dokonaliśmy już wyboru i dostaniemy do oceny gotowy projekt, zapytajmy wykonawcę o uzasadnienie swoich decyzji. Dlaczego akurat taka forma czy kolorystyka została wykorzystana. Jaki przekaz zawiera nasze logo. Ten projekt ma opowiadać o Waszej firmie, zatem osoba, która go stworzyła, powinna w profesjonalny sposób uargumentować swoje działania, upewniając nas o nieprzypadkowości swoich poczynań.

Tworzenie logo to jedna z najtrudniejszych dziedzin projektowania graficznego a zarazem najbardziej satysfakcjonująca. Jest to czysta definicja kreacji. To tutaj można popisać się kreatywnością i swoimi umiejętnościami. Dlatego między innymi specjalizujemy się w brandingu.

Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Wam właściwych wyborów. Mam nadzieję, że powyższy tekst będzie w tym pomocny i uchroni przed niepotrzebnymi wydatkami oraz stresem. Zerknij do naszego portfolio i zapoznaj się z naszymi realizacjami. Znamy się na swojej robocie a tworząc nowe marki czujemy się jak ryby w wodzie 🙂


Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail